Polacy uwielbiają drób

SuperDrob S.A., jeden z czołowych producentów drobiu w Polsce, zbadał preferencje żywieniowe Polaków. Z badań przeprowadzonych na grupie reprezentatywnej 600 osób wynika, że w ubiegłym roku, po raz pierwszy w historii, drób okazał się najbardziej popularnym rodzajem mięsa na świecie, wyprzedzając wieprzowinę. Co ciekawe, również Polacy najczęściej sięgają po mięso drobiowe – tak wskazało aż ⅔ ankietowanych.

Drób szczególnie popularny wśród młodych

Wieprzowinę, która jeszcze do niedawna królowała na naszych stołach wybrała zaledwie ¼ badanych. Dla porównania, wołowinę wybrał co 20-sty ankietowany.

Za dominującą pozycję drobiu w Polsce odpowiadają przede wszystkim wybory młodych ludzi – ponad 82 proc. badanych, którzy wskazali ten rodzaj mięsa, jako najczęściej wybierany, nie przekroczyło 29 roku życia. W pokoleniu trzydziestolatków drób również cieszy się największym powodzeniem, osiągając ⅔ wskazań. Chociaż w  grupie wiekowej 50+ kurczak również jest popularnym mięsem, to badanie wykazało mocne przyzwyczajenie do mięsa wieprzowego – wybrało go 36 proc. ankietowanych.

Polski konsument coraz bardziej świadomy

Polscy konsumenci są coraz bardziej świadomi, jeśli chodzi o jakość produktów, które wybierają. Z badania wynika, że prawie 30 proc. ankietowanych sięga po kurczaka z półki premium, oczekując wyższej jakości i lepszych walorów smakowych.

Coraz większą popularnością cieszą się produkty z ekologicznego chowu – oznaczone jako „bio” lub „eko”. – Aktualnie coraz bardziej świadomi konsumenci mogą dokonywać wyboru kurczaka na podstawie informacji podanych na opakowaniu. Obowiązkowe są m.in. następujące informacje: nazwa produktu, termin przydatności do spożycia, warunki przechowywania, metody pakowania, kraj pochodzenia, nazwa i adres podmiotu wprowadzającego produkt na rynek oraz weterynaryjny numer identyfikacyjny wskazujący, że zakład działa legalnie, a produkcja odbywa się pod nadzorem Inspekcji Weterynaryjnej – umożliwia identyfikację produktu. Oznaczenie na opakowaniu: „karmione paszą bez surowców GMO”, stanowi dodatkowe zapewnienie producenta, że zwierzęta nie były karmione paszą zawierającą surowce genetycznie zmodyfikowane. Ponieważ kwestia stosowania GMO dla konsumentów jest istotna, stąd często można spotkać informację, że dany produkt jest wolny od GMO. Należy jednak podkreślić, że zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa Unii Europejskiej istnieje obowiązek znakowania o zastosowaniu lub obecności GMO – wskazuje dr inż. Beata Przygoda z Instytutu Żywności i Żywienia.

Co ciekawe ¾ respondentów, jako najczęściej wybierany element z kurczaka wskazało filet. Zdecydowanie mniejszą popularnością cieszą się nogi/ćwiartki (17 proc.) oraz podudzia (6 proc.). Tylko 1,3 proc. badanych wskazała na skrzydełka.

Co stoi za popularnością kurczaka?

Ankietowani cenią przede wszystkim łatwość i szybkość przyrządzenia tego typu mięsa. Doceniają też jego lekkostrawność i niewygórowaną cenę. Jak twierdzi dr inż. Beata Przygoda, konsumenci doceniają mięso z kurczaka, gdyż jest źródłem pełnowartościowego białka zwierzęcego o wysokiej wartości biologicznej. – Kurczak zalicza się do mięsa białego i jest jednym z najchudszych rodzajów mięsa, w piersi (filecie) znajduje się ok. 1% tłuszczu, a w mięsie z ud (bez skóry) ok. 6%, dla porównania w schabie wieprzowym jest średnio ok. 4% tego składnika zaś w łopatce wieprzowej ok. 9%. Warto wspomnieć, że mięso z kurczaka ma korzystny skład kwasów tłuszczowych, przeważają kwasy nienasycone – komentuje dr inż. Beata Przygoda.