Media elektroniczne zyskują na popularności

XXI wiek to przede wszystkim rozwój nowych technologii, szczególnie tych cyfrowych. To one zawładnęły w dużym stopniu mediami, które skupiają się głównie na internecie, ponieważ wydawanie gazet w formie tradycyjnej przestaje być opłacalne  i jest już jedynie dodatkiem do funkcjonowania danej Redakcji.

Siła mediów elektronicznych nie powinna dziwić. Każda technologia potrzebuje jednak czasu, aby ludzie nie tyle ją zaakceptowali, co po prostu się do niej przyzwyczaili. Jeszcze kilkanaście lat temu nikt nie wyobrażał sobie, jak można czytać gazetę na ekranie komputera. Teraz jest to normalność, natomiast do lamusa odchodzą wersje papierowe. 

Nowe technologie wygrywają

To nie jest tak, że gazeta w wersji drukowanej jest zła. Jeszcze kilkanaście lat temu możliwości ludzi były znacznie ograniczone, dlatego informacje pozyskiwano głównie z gazet. Nie każdy miał dostęp do telewizji, a fale stacji radiowych nie zawsze dało się odpowiednio ustawić. Poszczególne Redakcje musiały robić selekcje materiałów. Wszystko trzeba było zmieścić na kilku lub kilkunastu stronach.

Teraz wygląda to zupełnie inaczej. Internet przyjmie praktycznie wszystko, a same gazety w wersji drukowanej zastąpiono e-wydaniami. Podobnie jest z książkami. Można pobrać e-booka, który jest dokładnie taką samą książką, jak ta z księgarni.

Internet wypiera wszystko

Rozwój technologii i rozpowszechnianie internetu sprawiło, że poszczególne Redakcje skupiają się głównie na wydawaniu treści właśnie w internecie. Ludzie poszczególne teksty mogą przeczytać w każdej chwili, niezależne od pory dnia. Możliwość wyboru odpowiednich kategorii tematycznych jest dodatkowym atutem, a częstotliwość publikacji wiadomości zazwyczaj jest bez zarzutu.

W związku z powyższym, internet jest obecnie najszybszym medium w kontekście dostarczania wiadomości. To sprawia, iż internet w największym stopniu dociera do nas z informacjami. Na dodatek, większość z nas posiada telefony komórkowe z połączeniem internetowym. Ściągnięte aplikacje, to także źródła różnych informacji z kraju i ze świata.

Do lamusa odchodzą nie tylko gazety. Coraz rzadziej oglądamy również telewizję i słuchamy radia. Stacje radiowe mamy dostępne na stronach internetowych, a poszczególne TV swoje programy nadają także w aplikacjach mobilnych i na witrynach WWW.

Wszyscy dostrzegają potęgę internetu i stały wzrost jego znaczenia. Rozwój technologii w każdym roku sprawia, że sama sfera internetu jest udoskonalana. Możemy czytać wiadomości, słuchać muzyki, grać w gry, oglądać programy telewizyjne, słuchać radia, pogłębiać wiedzę z różnych dziedzin życia, a nawet za pośrednictwem specjalnych kamerek obserwować to, co dzieje się w różnych zakątkach świata.

Dziennikarstwo obywatelskie

Wraz z rozwojem internetu, musiała poprawić się szybkość publikowanych informacji. Liczba dziennikarzy w Polsce jest ograniczona. Każda z Redakcji chce mieć unikalne materiały jako pierwsza, więc powstało dziennikarstwo obywatelskie.

W związku z niedoborem profesjonalnych dziennikarzy, to zwykli ludzie mogą dostarczać materiały, odpowiednio je opisywać, a nawet wysyłać zdjęcia. Pozwala to na szybkie reakcje poszczególnych Redakcji oraz przygotowanie tekstów.

Znaczenie dziennikarstwa obywatelskiego jest coraz większe w Polsce. Dziennikarze nie są w stanie dotrzeć w każde miejsce, do każdego wypadku oraz zająć się poszczególnymi aferami. Zwykli obywatele, dostarczając informacje biorą udział w tworzeniu rynku mediów. Mediów, w których sporo do powiedzenia mają ludzie. To zainteresowania ludzi bowiem determinują treści, które później widzimy w środkach masowego przekazu.

Dziennikarstwo obywatelskie to nie tylko plusy, chociaż tych jest najwięcej. Czasami zdarza się jednak, że przekazywane informacje za pośrednictwem zwykłych osób okazują się nieprawdziwe, błędne oraz niepotrzebnie zajmują czas i tak zapracowanych dziennikarzy. Na szczęście te wady to jednak rzadkość w świecie mediów. Głównie mamy do czynienia z zaletami.

Będzie dalszy rozwój mediów elektronicznych

Wielu reklamodawców dostrzega potęgę internetu oraz stron WWW. Ich działania reklamowe są skoncentrowane w dużej mierze właśnie w tym obszarze. Treści reklamowe widzimy praktycznie wszędzie. Występują one w postaci tradycyjnych bannerów, ale i artykułów sponsorowanych, a także wielu innych.

Pieniądze z reklam przeznaczane są głównie na udoskonalanie stron internetowych oraz aplikacji mobilnych. W kontekście aplikacji nadal jest sporo do zrobienia i często następują aktualizacje, które pokazują nam tylko, że twórcy nie śpią i stale unowocześniają swoje platformy.

W internecie nie mamy ograniczonego miejsca. Dzięki temu często możemy zapoznać się z długimi tekstami, które bywają bardzo wciągające. W przypadku gazety nie byłoby to możliwe z uwagi na założoną liczbę stron lub wielkość rubryki. W telewizji i radiu goni nas czas antenowy. W internecie nie ma przeszkód. Czytamy ile i kiedy chcemy. Sami decydujemy, z jakimi treściami chcemy się zapoznawać i jakie materiały mogą wyświetlać się nam w propozycjach.

Algorytmy pozwalają zapisywać nasze upodobania. Nie jest to bez znaczenia. Wyświetlane reklamy zazwyczaj związane są z zainteresowaniami, które posiadamy. Podobnie jest artykułami, które proponują nam, aby przeczytać. Przed ludzkością dalszy rozwój internetu i technologii. Już teraz ułatwia nam to życie. Może być zatem tylko lepiej.